onsdag 22 oktober 2008

Varför eldar man upp barnens vindskydd?

När Knyttebarnen kom till sitt vindskydd så pyrde det forfarande i backen. Kerstin och Annika ringde brankåren som var fort på plats och släckte det som pyrde i marken.

Nu efter två veckor ser det ut så här



Snälla kan Ni inte elda i den eldstad som faktiskt finns där. Mulle tycker det är jättekul att Ni kommer men blir väldigt ledsen när man förstör.




tisdag 21 oktober 2008

Banverkets gråbygge

Alla vet vad ett svartbygge är, men vad kallar man förberedande arbeten som kanske blri onödiga om Miljökonsekvenserna inte blir godkända. Är det inte en gråzon och arbeten därmed blri gråbygge.

Inga miljötillstånd finns ändå har Banverket startat förberedande arbeten??? Sist man provade att hasta på projektet blev resultatet en bockfot.
Vore det inte bättre att bygga klart det tredje spåret istället för att påbörja ytterligare en tunnel när man inte ens klarar att bli klar med den i Halland.
Genvägar är ofta senvägar

tisdag 14 oktober 2008

Bryr sig Banverket om miljön?

Man börjar undra!

Banverket har fått bakslag av Miljööverdomstolen för att miljökonsekvensbeskrivningen för Citybanan var så dålig att den inte ens kunde ligga till grund för prövning. Istället för att göra det man borde, en begriplig MKB, så överklagar Banverket till Högsta Domstolen, inte bara sakfrågan utan även att MÖ:s domare var jäviga.

Som tur var så tycks HD i alla fall bry sig om miljön och ger Banverket bakläxa i båda målen. Gör om och gör rätt!! Bara Banverkets ersättning till motparterna är över 100 000 kr.

Det trista i det här är att Banverket fortsätter att handla upp entreprenader som om inget har hänt och vi har fortfarande inte fått se en begriplig MKB. Ännu värre är att Banverket nu har ställt ut ännu en järnvägsplan för sträckan Årstabron - Älvjsö som saknar både utredning och rimliga alternativ till det enda förslag som man själv vill bygga.

Varning för Hallandsåssyndromet att prestige går före förnuft. Vi får väl innerligt hoppas att Banverkets kontrakt har en klausul som friskriver oss skattebetalare för kostnader ifall det visar sig att Ytspår är bättre än tunnel.