måndag 7 juni 2010

Politiskt beslutsfattande

Nu är det många aktuella bollar i luften
  • Slussen
  • Skurubron
  • Gustavsbergs Centrum
  • Hemmesta Centrum
  • Spårväg City
Några bollar har fallit tungt ned i det gåtfulla beslutsträsket där nyfikna inte göre sig besvär. Jag tänker då på den fortfarande obesvarade frågan om varför Citybanan skulle vara miljömässigt fördelaktig framför Tysta Spår. Ingen har heller lyckats förklara för mig varför det skulle vara miljömässigt bättre med en två mil underjordisk motorväg, Förbi Stockholm, istället för att med Österleden sluta en cirkel Runt Stockholm för både vägtrafik och snabbspårväg.

Min förundran rör numer sällan själva sakfrågan utan har fokuserat på hur kommer det sig att våra politiker beslutar något som vi som betalar inte förstår.


Som exempel skulle jag vilja göra er uppmärksamma på Spårväg City som i folkmun nu döpts till NK Express. Alliansen har redan byggt 200 m räls till en kostnad av ca 1,5 milj/m = 300 miljoner. Dessvärre finns inga spårvagnar så det som skulle med pompa och ståt invigas till brölloppet får nu vänta till augusti.

Nu i dagarna ska man i berörda nämnder besluta om att genomföra en förstudie som ska utreda hur spåren ska kunna dras genom City???? Men vänta är det inte redan byggt? Har PBL, Järnvägslag och Miljöbalkens krav på att först göra förstudie och järnvägsplan innan man beslutar helt satts ur spel? Tänk om förstudien kommer fram till att Spårvägen bör gå som en cirkel runt City istället för rakt ovanför Tunnelbanans blå linje som vi visar förslaget i Knutpunkt Slussen, se LÄNK

VAD TYCKER DU??

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det nya spåret mellan Nybroplan och Sergels torg är drygt 600m och inget annat. Till det har man byggt en ny depå för vagnarna på djurgården, ocg bytt ut spår delar av sträcken på strandvägen.Pratet om 1,5 miljoner/ meter faller alltså. Jag skickade en fråga till Lars Dahlbergs (S) blogg om varför han vidhåller att det bara är 200 meter som byggts. Till svar fick jag ett smilemärke och att ABC-Tv stegat upp sträckan.Det inslaget som för övrigt fälldes i Radionämnden för osaklighet.
Mao är det mycket retorik mellan politikerna just nu. Tro inte på allt.

Mvh//jens

Anette sa...

Ännu mer anmärkningsvärt är det att man först gör spåren och därefter en förstudie. Helt bakvänt!!

I Metro den 9 juni kan man läsa att SL inom några år tvingas riva upp och lägga om cirka 150 meter av rälsen. Orsaken är att vägen på sträckan Regeringsgatan -Sergels Torg ligger uppe på betongkonstruktioner som är åldersstigna att de läkcer och måste ersättas.

Hur kan man slösa med våra skattepengar på detta vis? Först förstudie och sen bygga spårväg som en långsiktig lösning och som håller länge måste väl vara det rätta sättet att jobba på?

Anette

Anonym sa...

Förstudien är ju för etapp 2, den fortatta urbyggnaden av spårvägen till Kungsholmen förbi centralen.De 150 meter som ska tas upp är inget nytt. Det togs upp redan i genomförandebeslutet i september 2009. enligt SL är det inga stora kostnader att tala om. //Jens

Anonym sa...

Knutpunkt slussen är ett riktigt uselt förslag. Nej tacka vet jag Nya Slussen det är helt överlägset.