måndag 14 juni 2010

Värmdö Kommunpolitiker fegar ur om Slussen

Så är det nu ett faktum att Värmdös politiker har mer gemensamt med sina partikamrater i Stockholm än med sina väljare.

Stockholms tjänstemän har lanserat förslaget "Nya Slussen" som har fått utstått enorm kritik när medborgarna förstod att det ska bli en motorväg. Det har sedan lång tid funnits förslaget "Knutpunkt Slussen" som är utarbetat av Värmdöbor för Värmdöbor.

När Värmdö så skulle lämna synpunkter på Stockholms kritiserade förslag törs man inte vara ärlig och säga att det inte ens följer lagen. Det saknas nämligen en motivering till varför "Nya Slussen" skulle vara miljömässigt bättre än andra rimliga alternativ.

Trots att jag som medborgare i Värmdö kommun påtalat denna brist i våra synpunkter på detaljplanen, se LÄNK så väljer Värmdös ledande politiker att censurera denna synpunkt i sitt svar till Stockholm.

För att beskriva detta mer lättfattligt så gjorde jag följande jämförelse för våra politiker innan KS:

Min villagranne, som jag känner väl och umgås ofta med, ansöker (hypotetiskt) om att bygga ett femvånings hyreshus och ska enligt lagen lämna grannyttrande över bygglovet. Min familj anser att det är alldeles för stort med risk för insyn mm och har påtalat det för mig, men eftersom det är jag som är lagfaren ägare så väljer jag att INTE nämna detta i mitt grannyttrande?????



CENSUR?

Skärpning, låt Stockholm få veta att Knutpunkt Slussen är ett rimligt alternativ och bör jämföras med Nya Slussen. Det enda som kan hända är ju att den slutgiltiga lösningen för Slussen, som vattenlås, trafikapparat och mötesplats kan bli bättre än det förslag som idag ligger.

Kampen för sunt förnuft går vidare!!!

Inga kommentarer: