måndag 17 november 2008

Paradigmskifte i miljöpolitiken?

Vad har hänt?

Först så avvisar Miljööverdomsstolen Banverkets ansökan för Citybanan och nu har Andreas Carlgren morskat upp sig och avvisar Vägverkets miljökonsekvensbeskrivning, MKB, för Förbifart Stockholm.

Har vi fått en handlingskraftig Alliansregering som törs följa Miljöbalken? I Miljöbalken står det klart och tydligt att det förutom huvudalternativet även skall beskrivas konsekvenser för rimliga alternativ Vad beträffar Förbifart Stockholm så vet jag inte riktigt vad som kan vara rimliga alternativ men för Citybanan är ju Tysta Spår både billigare och bättre och har ju faktiskt en gång redan varit godkänt.

Jag har ju länge propagerat för att man måste fatta frågan innan man fattar beslut och nu tycks min önskan bli verklighet. Tänk om det kommer en MKB som både Du, jag och våra förtroendevalda begriper

HURRA

Inga kommentarer: