tisdag 15 september 2009

Pengar är ingen brist

Att bygga infrastruktur är kostsamt det förstår alla. Nu senast i raden i mastodontprojekt är höghastighetståg med en glädjekalkyl av 125 Miljarder skattekronor.



Frågan är därför om vi idag kan förutspå framtidens behov? Jag säger som många andra at jag är för dåligt insatt utan måste förlita mig på andras kunskap. Å ena sidan finns det nationalekonomer och tekniskt kunniga som avråder från denna satsning å andra sidan finns det miljövänner och spårnördar som säger att detta är världens chans.

Själv står jag just nu mellan hötapparna men har en övertygelse att alternativen måste belysas bättre och att det ska göras en icketeknisk sammanfattning för att politiker och vanliga människor som Du och jag ska förstå skillnaden och kunna göra egna val.

Nu ska man inte blanda äpplen med päron men jag tycker att vi lokalt måste lobba för en klimatsmartare infrastruktur mellan Stockholm och Värmdö. Det måste väl vara den samhällsekonomiskt bästa investeringen som kan göras??? Kommentera gärna mitt förslag på Knutpunkt Slussen, se LÄNK

Ha re

Inga kommentarer: